سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
بهشتی و ما
ای مسلمان! هیچ وقت خودت را به دست حوادث و جریان¬ها مسپار که خدا تو را آفریده است تا به وجود آورنده جریان¬ها باشی نه تسلیم شونده در برابر جریان ها.
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 2
کل بازدید : 9327
کل یادداشتها ها : 10
خبر مایه


به نام خدا

شب قدر

ادامه مطلب.....

از نظر روایات‌، شیعه‌ و سنی‌، عامه‌ و خاصه‌ در مورد شب‌ قدر احادیث‌ و روایاتی‌ از پیغمبر اکرم‌ دارند. امام‌ مالک‌ که‌ از ائمه‌ بزرگ‌ فقه‌ عامه‌ و برادران‌ سنی‌ ماست‌ و تقریباً معاصر متأخر امام‌ صادق‌ علیه‌ السلام‌ است‌، در کتاب‌ معروف‌ و معتبرخود که‌ مخصوصاً از نظر عامه‌ دارای‌ ارزش‌ فوق‌ العاده‌ای‌ است‌، موطأ، که‌ در فقه‌ و حدیث‌ است‌ و معروف‌ترین‌ اثر علمی‌ مالک‌ هم‌ هست‌، بابی‌ تحت‌ عنوان‌ قدر دارد و روایاتی‌ از پیغمبر اکرم‌ نقل‌ می‌کند که‌ از ایشان‌ سؤال‌ شد شب‌ قدر چه‌ شبی‌ است‌. روایات‌ مختلفی‌ نقل‌ می‌کند. یکی‌ اینکه‌ فرمود در ده‌روز آخر ماه‌ رمضان‌ است‌. یکی‌ اینکه‌ فرمود در چند روز آخر ماه‌ رمضان‌ است‌ که‌ با شبهای‌ بیستم‌، بیست‌ و یکم‌، بیست‌ ودوم‌، بیست‌ و سوم‌ و بیست‌ و هفتم‌ منطبق‌ می‌شود. متأسفانه‌ کتاب‌ موطأ در اینجا همراه‌ من‌ نیست‌، چون‌ بیشتر کتابهای‌ من ‌هنوز ایران‌ است‌. آنچه‌ از مطالعه‌ قبلی‌ به‌ خاطرم‌ مانده‌ این‌ است‌ که‌ با چهار شب‌ از شبهای‌ ده‌ روز آخر ماه‌ رمضان‌ از احادیثی‌ که‌ مالک‌ در کتاب‌ موطأ نقل‌ کرده‌، منطبق‌ می‌شود. می‌گوید پیغمبر تأکید فرمود که‌ در این‌ شبها به‌ عبادت‌ و بندگی‌ خدا بپردازید; در حق‌ خودمان‌ و در حق‌ دیگران‌ دعا کنیم‌. حتی‌ درباره‌ لیله‌ الجهنی‌، که‌ مرحوم‌ محدث‌ قمی‌ هم‌ در کتاب‌ مفاتیح‌ [در اعمال‌ مختصه‌ شب‌ بیت‌ و سوم‌] آورده‌، مالک‌ در موطأ حدیث‌ جهنی‌ را نقل‌ می‌کند. به‌ هر حال‌ مالک‌ در کتاب‌ موطأ مطلب‌ را طی‌ چند روایت‌ بدون‌ تفسیر و توضیح‌ در حدودی‌ که‌ عرض‌ کردم‌ بیان‌ می‌کند.

ادامه مطلب...

  

شب‌ قدر

اعوذ بالله‌ من‌ الشیطان‌ الرجیم‌، بسم‌الله‌ الرحمن‌ الرحیم‌.
الحمدلله‌ رب‌ العالمین‌ و الصلوه‌ و السلام‌ علی‌ جمیع‌ الانبیاء و المرسلین‌، سیما عبده‌ و رسوله‌ النبی‌ الامین‌، مولانا احمد و نبینا ابوالقاسم‌ محمد; و علی‌ آله‌ و اصحابه‌ و علی‌الائمه‌ الطاهرین‌، و السلام‌ علینا و علی‌ عباد الله‌ الصالحین‌.
بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحیم‌. انا انزلناه‌ فی‌ لیله‌ القدر. و ما ادریک‌ ما لیله‌ القدر. لیله‌ القدر خیر من‌ الف‌ شهر، تنزل‌ الملائکه‌ و الروح‌ فیها باذن‌ ربهم‌ من‌ کل‌ امر، سلام‌ هی‌ حتی‌ مطلع‌ الفجر.
خوشوقتم‌ که‌ در این‌ شب‌ مقدس‌ از ماه‌ مبارک‌ رمضان‌ با خواهران‌ و برادران‌ مسلمان‌ برای‌ عبادت‌ و بندگی‌ خدا گرد هم ‌جمع‌ آمده‌ایم‌. فرصتی‌ است‌ که‌ بتوانیم‌ یکی‌ از مسایل‌ اسلامی‌ را در حدود گنجایش‌ یک‌ جلسه‌ بررسی‌ کنیم‌. امیدوارم‌ همیشه‌ محافل‌ مذهبی‌ و دینی‌ و معنوی‌ ما از نظر کمیت‌ و کیفیت‌ رو به ‌رشد باشد. امیدوارم‌ خدا به‌ من‌ و به‌ شما و به‌ همه‌ توفیقی‌ بدهد که‌ بتوانیم‌ از فرصتها بهتر و بیشتر، با نیتی‌ خالص‌، و با طرح‌ و برنامه‌ای‌ مورد رضا و قبول‌ خدا، استفاده‌ کنیم‌.
در دعوتی‌ که‌ خدمت‌ آقایان‌ و خانمها فرستاده‌ شد وعده‌ داده‌ شده‌ بود که‌ درباره‌ مسأله‌ قدر و احیاء و دعا و نیز درباره‌ سالهای‌ آخر زندگی‌ حضرت‌ علی‌(ع‌)، در شب‌ بیست‌ و یکم‌، و پس‌ از آن‌ در شبی‌ دیگر درباره‌ بهره‌های‌ مسلمانان‌ از ماه‌ مبارک‌ رمضان‌ صحبت‌ بشود .بر حسب‌ همان‌، قرار گفتگوی‌ امشب‌ ما درباره‌ شب‌ قدر، احیاء، دعا و شناختن‌ بهتر این‌ کلمات‌ و معنی‌ آنهاست‌. اما شب‌ قدر.
در قرآن‌ کریم‌ در این‌ سوره‌ معروف‌ که‌ «سوره‌ القدر» نام ‌دارد، تعبیر شب‌ قدر و لیله‌ القدر آمده‌ است‌.

به ادامه مطلب برید.

ادامه مطلب...

  




طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ